28 aug. 2011

Veckans länkar v.35 - glogster, skoltidning, appar

Hej!

På jobbet har intresset ökat för QR-koder under veckan och jag har sålt in min idé! Jag hoppas kunna visa den färdiga produkten snart...det har tagit mycket tid att testa olika lim och sånt,men nu har jag hittat en bra lösning tror jag.

På twitter har jag tipsat lite om Glogster, ett verktyg för att skapa interaktiva posters. Nu har jag inte arbetat med det på ett tag men i våras testade jag det med två olika grupper på SFI (inte helt nybörjare).

Glogster finns i en specialversion för lärare; den är gratis och du som lärare blir en slags "admin" och kan se dina elevers konton. Du kan då se hur långt varje elev har kommit och var i processen de är. Man kan max ha 50 elevinloggningar. Jag tycker att det har funkat bra ändå eftersom man kan ta bort innehållet i kontona efter hand och om eleverna inte döper kontona till något personligt så går det ju att återanvända. Alternativt kan man ju även registrera sig med en ny emailadress...

Glogster finns i en "vanlig" version på glogster.com samt i "lärar"-versionen på edu.glogster.com
Texten inuti Glogster står på engelska,men det är relativt få knappar och jag tycker att det ger sig om man har lite datavana. Titta gärna på den här instruktionsfilmen som jag har använt själv och till eleverna:






I filmen säger hon att det inte går att skriva å, ä och ö, men det finns speciella typsnitt där det fungerar ändå. Man får testa sig fram. För mina elever har det varit roligt eftersom de kan berätta och visa så mycket mer än bara det som de har ord för. Någon har visat sin favoritartist, något ett barnprogram de tyckte om när de var små, någon har laddat upp nåt foto på sig själv och så vidare. Det har varit roligt att följa dem.

För kanske 1,5 år sedan testade även jag att skriva en liten tidning på lätt svenska för sfi-eleverna där det stod om saker vi gjort tillsammans. Kanske hade en grupp varit i skogen, eller bakat något tillsammans eller så.
Jag använde mig då av Tidningen i skolans mall. Nu har datorerna på jobbet bytts ut och min mall försvann, men jag återfann den häromdan här:
http://www.mediekompass.se/goera-skoltidning/skoltidningsmall
Jag har tyckt att den har varit jättebra. Helt okej för ändamålet. Det finns så klart stora möjligheter för eleverna att skriva egna texter och göra en tidning tillsammans.

Slutligen, veckans appar:
* Wordfeud - ett alfapetspel som man spelar tillsammans med någon annan. Har man ingen att spela med så kan man få appen att slumpa fram en motspelare. Det går att spela på flera olika språk. Jag har under veckan testat att spela på engelska och svenska. Båda är lika roliga, men det är helt klart lättare att komma på ord på svenska! =)
http://itunes.apple.com/se/app/wordfeud/id428312806?mt=8

* Photosynth - en app där du kan ta panoramabilder. Jag har tidigare testat appen "Dermandar" men hade problem med att det blev så många hack i bilden. Photosynth klarar av det mycket bättre och jag har testat den på lite olika motiv och jag tycker att den funkar jättebra.
http://itunes.apple.com/us/app/photosynth/id430065256?mt=8

* Docscan - en app som man kan ta kort på t.ex. whiteboarden och sedan öka kontrasten mellan whiteboardpennan och bakgrunden. Vår skola har inte smart boards så det skulle kunna vara ett sätt att dokumentera vad som händer på tavlan.
http://itunes.apple.com/us/app/docscan/id453312964?mt=8

Mvh Sfilararen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar