6 aug. 2011

The Reform Symposium

I lördags var det en onlinekonferens som heter "The Reform Symposium 2011". Den kommer
igen till sommaren antagligen och drivs av engagerade lärare främst i USA men egentligen hela världen. Adress till hemsidan: http://reformsymposium.com/
Konferensen var gratis och de uppmuntrade att man anmälde sig som användare på deras sida men det var inte ett måste. Eftersom det var en lördag tänkte jag bara titta på 1 eller max 2 presentationer,men jag såg till slut 5. :O Det som var bra var att alla som presenterade själva var eller hade varit lärare och deltog på frivillig basis. Eftersom jag blev överöst av länkar som vanligt så tänker jag presentera dem efter varje presentation.

1. IWB´s - not your mothers chalkboard.
En bibliotekarie från USA presenterade sitt arbete med IWB´s (interactive white boards, SMARTboard osv.) Hon tipsade om en sida där man kan hitta många bra lektioner om man vill arbeta med IWB´s. Den heter: www.iwbrevolution.com. Hon tyckte att det bästa med IWB var att man skapade en "digital hub" som hon kallade det och att alla eleverna var engagerade i vad som hände framme vid tavlan. I början hade hon stått mycket där framme,men med tiden släppt taget om lektionen och låtit eleverna få styra och upptäcka allt mer. Vill man följa hennes arbete kan man läsa mer på:
www.joquettajohnson.com
www.weblist.me/iwb-resources-0
www.diigo.com/list/according2jo/iwb
http://tinyurl.com/iwbreform
www.twitter.com/according2jo
millfordacademylibrary.pbworks.com
slideshare.net/according2 jo
Hon finns att få tag på helt enkelt! :D

2. Facebooks and Nings (den hette nåt längre men jag förkortade)
Presentationen hölls av en kvinna i Aten som arbetar med att erbjuda lärare kompetensutveckling.
Hon leder många grupper för kompetensutveckling främst för engelskalärare.Hon var lite rädd att vi skulle drabbas av "death by power point" men vi klarade oss bra :D
Henne kan man också få tag på och läsa mer om:
marisaconstantinides.edublogs.org
info@celt.edu.gr (platsen hon arbetar på)
twitter: #eltchat (de har diskussioner där varje onsdag (?) för engelskalärare) alt. www.eltchat.com
Sen finns det olika NINGs som hon tipsade om:
eflclassroom.ning.com
edupln.ning.com
och på facebook kan man söka antingen på henne; Marisa Constantinides
eller på skolan: CELT ATHENS

3.Effective Online Classroom Management
Var en man som pratade om hur man på ett säkert sätt kan använda sig av olika lärplattformar
(typ som Fronter men andra...) även om man har väldigt unga elever eller elever utan email-adress.
Han pratade varmt om www.edmodo.com, en lärplattform som jag och min syster (hon är 18 år,tänkte att hon ingick i vår målgrupp lite) har testat lite i veckan och som vi båda gillar. Den ser designmässigt ut som facebook men är låst och man kan inte se varandras saker. Alla har en egen profil men det är inte så att man ska skriva om sig själv där. Jag som lärare skapar ett ämne, hemsidan genererar en kod, i stil med x6mfg0 och den koden ger jag till eleverna.De skriver in sin kod och jag kan skicka ut uppgifter,göra omröstningar,skicka påminnelser till eleverna och betygsätta deras arbeten direkt på skärmen och skicka tillbaka kommentarerna.
Man kan läsa mer på:
www.edmodo.com
www.kikerlearning.com
www.diigo.com/user/rkiker/LMS
http://blog.edmodo.com
www.youtube.com/user/kikerlearning

4. Reflective and effective classroom management
Presenterades av en man som kallade sig "coach G" :D Det stod för Ginsburg.
Han arbetade typ som någon form av lärarcoach för nya lärare i sitt område. Det var tydligen bara en
del områden som hade en sån så många var avundsjuka kunde man se i chattrutan. Han har lagt ut många artiklar i stil med "ta med pennor till lektionen,det underlättar". Många saker kändes självklara. Jag gillar även "placera stolarna så att alla elever kan se tavlan". Han hade dock några bra tips som t.ex. ett verktygsbälte. Han hade bokstavligen med sig ett verktygsbälte till lektionen men han hade fyllt med små korsord,gåtor,skrivuppgifter m.m. m.m. Han sa att det aldrig får finnas en elev som är "klar" och bara sitter och väntar. Han hade främst undervisat för yngre åldrar men han skriver väldigt mycket artiklar. Ni kan säkert hitta några som ni gillar på:
blogs.edweek.org/teachers/coachgsteaching_tips/
www.ginsburgcoaching.com
eller följa honom på twitter på
#coachginsburg

5. Let them speak
Det var den som jag gillade bäst. Det var en kvinna runt 30 år,oviktig info =) Hon pratade mycket
om shared control i klassrummet för hon var en lärare som hade styrt ALLT som hände och eleverna
vågade knappt svara när hon frågade saker. Hon gick hem och spånade tillsammans med sin man och kom fram till att det bästa var att släppa eleverna och lyssna på vad de ville och tyckte och tänkte. Hon undervisade i en klass 4 men hade många bra tankar. Klassen hade en blogg där de skrev vad de gjorde och varje vecka fick de en bloggutmaning. t.ex. "om du skulle skapa en egen skola,hur skulle den se ut?". Man kan läsa mer om henne på:
www.mrspripp.blogspot.com
Hon tipsade även om något som hette global read aloud och de hade hittat nya vänner som följde dem i sydamerika. Ni får kolla själva på:
www.globalreadaloud.blogspot.com

sen har jag en massa lösa sidor som jag inte har kunnat kolla upp än:
www.animoto.com
www.moodle.org
www.vocaroo.com
www.twiducate.com
vocabgrabber
polleverywhere.com
haiku (?) nåt program inte som dikterna...

KEYWORDS till konferensen var annars:
student responce (typ att man skickar ut korta flervalsfrågor under lektionen och undersöker vad eleverna tycker och diskuterar kring det och så.
citizenship-trodde först att det var nåt nationalistiskt med USA men det fattade sedan att det handlade om mer "digitalt" citizenship. De pratade mycket om hur man ska kunna lära eleverna om bra beteenden på internet, i chattrum osv. eftersom det finns så mycket online-mobbning m.m. och att eleverna lägger upp filmer på lärarna och varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar