5 mars 2013

Studiedagar och annat

Hej!

Nu var det ett tag sedan igen. Har skrivit ett inlägg i debatten om SFI men håller på det ett tag till. Så svårt att säga saker utan att säga för mycket och helst ska man ju ha några slags bevis som backar upp det man säger... =)

 Ni kanske undrar vad jag har gjort. Det undrar jag lite också. Jag har iallafall läst mycket. Håller ju på att skriva en D-uppsats. Ett äventyr kan man säga. Frågar folk ibland vad som är skillnaden mellan en C-uppsats och en D-uppsats. Alla svarar olika. Någon säger att de är likadana. Någon säger att en D-uppsats är större. Någon säger att en D-uppsats måste innehålla fler engelskspråkiga källor. Någon säger att den måste vara bättre. Jag vet inte. Jag skriver på och ser var jag hamnar. Det går iallafall avsevärt bättre att skriva den här gången. Har en lugn handledare. Det är verkligen A och O. Första uppsatsen skrevs med handledare som var långt ifrån konstruktiv. Hon sa att det jag skrivit var dåligt. När jag undrade vad som var dåligt så svarade hon inget. Det är alltid intressant. Så svårt att veta vad man ska fixa då...

Uppsatsen ska handla om literacy iallafall. Några av er som följer mig på Twitter har sett att jag läser om "Handbook of research on new literacies" av Coiro, Knobel, Lankshear och Leu. Den innehåller en introduktion till vad litteracitet idag är och ger genom en mängd kapitel exempel på hur forskning kring new literacies sett ut, vilka typer av literacy man pratar om idag och en hel massa annat. Ju mer man läser desto mer inser man att väldigt mycket i livet handlar om literacy i den vidare tolkningen. I Sverige förutsätter man att människor har en ganska hög grundkunskap när det gäller IT men som med så mycket annat handlar det ofta om förutsättning, intresse och möjligheter.

Vi har också haft studiedagar. Äntligen! Man behöver verkligen någon/några dagar för att bara samla sig, blicka bakåt och sedan se framåt. Testar nu att samplanera i Google Docs med lärare som jag delar grupp med. Är noga med att inte skriva några namn på eleverna men känner att det finns ett behov av att skriva ner lite och berätta vad man har gjort, och tänker att göra. Vi har försökt att ha bestämda tider där vi träffas men det händer mycket på en dag och det är inte säkert att just den tiden vi bokat är den tiden som man är redo att ta in mer information. Jag hoppas att det kommer underlätta arbetet och göra att alla kan tillgodogöra sig den informationen de vill ha på sin egen tid. Vi får se hur det går. Kan ju gå helt åt skogen med. =) Man vet aldrig!

Fick lite panik förra veckan med när både webbövningar och mp3-filer helt plötsligt var borta från Natur och Kulturs hemsida, men nu verkar det som om det mesta är tillbaks. Försöker länka mycket ut från lärplattformen och en del av innehållet har gått till deras sida. Det blev en bra tankeställare. Man hamnar i sådana andra situationer när man arbetar med digitalt material. Om man har en bok så kan den ju inte helt plötsligt försvinnna. Typ gå upp i rök. Men det kan en hemsida. Det jobbiga är ju då om man lagt ner mycket arbete och använder den sidan mycket. Jag tror att det är en av anledningarna till att stödet för de stängda systemen ändå lever kvar. Då kan man på ett annat sätt kontrollera vilket innehåll som finns tillgängligt för eleverna och beroende på arbetssätt även styra hur stor del av ens innehåll som vilar på att andra hemsidor och tjänster fungerar.

Ni har kanske sett mig i Lärarnas Tidning med. Fick svara på frågor om SFI. Det tycks som sagt en väldig massa om SFI. Tyvärr allt för ofta av människor som inte är insatta i frågan. När jag har läst för uppsatsen fick jag tips om en bok som heter "Svenska för invandrare - brygga eller gräns?" och insåg att det är en problematik som SFI nog har levt med ganska länge. Samhället förändras. Politiken också. Kring många frågor. Har inte läst hela men tycker att den är väl värd att kolla in om man vill få SFI i ett historiskt sammanhang. Minns inte att jag läste något om SFI så specifikt under min utbildning och är glad att få in min gärning i ett sammanhang."Arbetslinjen" har ju varit ett ledord sedan jag började arbeta och det är intressant att se hur det går trender i SFI.

Jag hoppas jag får skrivit av mig snart igen. Lämnar er med en tanke som jag tycker är talande för vårt jobb. När jag sa till min mamma att jag ville bli lärare så ifrågasatte hon om det verkligen var så klokt. Hon har arbetat i butik innan hon blev lärare. Hon sa att det är sådan skillnad på jobb. Som lärare är du aldrig helt ledig. Du kan börja jobba när som helst, när du minst anar det. I duschen, på semestern, under släktkalaset. När du jobbar i butik är du oftast klar när du går hem. Finns jobb som är sådana. Och då kan man släppa det. Man är klar. För man kan ju inte sitta i soffan hemma en lördag kväll och slå in varor...

/SFI-läraren



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar