5 mars 2013

Studiedagar - fortsättningen


I dag var jag på en föreläsning om NPF - neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det var jätteintressant. Ni kan läsa lite info om den här: http://www.desperado.se/index-fdaf.html  
 Det var mycket information men det presenterades på ett väldigt bra sätt med sånginslag och filmklipp och så. Det gav en en tankeställare sådär som en bra föreläsning ska göra.

Att få fokusera på bara en sak och tänka runt det kan ibland vara väldigt bra. Men det kan också kännas jobbigt om det inte ger så mycket. Lyssnade på kvinnor på bussen i går på väg hem som sa "hur ska vi kunna använda detta?" om sin fortbildning de varit på. För det är det som blir så tråkigt när man ÄNTLIGEN får tid att sitta ner och bara fokusera på en sak om den saken inte känns som om den kommer att kunna appliceras i den egna verksamheten. För oss var det inte så idag. Det var många konkreta tips. Men jag tänker på de här studiedagarna ibland och minns särskilt en bok som fick mig att tänka till under min utbildning. Den heter "Perspektiv på skolutveckling" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144040865. I den fick man höra berättelser ifrån och upplevelser av fortbildning på olika sätt. Många saker som lyfts i boken är också sådana som man hör när man pratar med folk. Allt för många fortbildningsdagar skapas när chefen bestämmer innehållet och lärarna får hänga på. Boken lyfter att fortbildning kan bli bättre när lärarna själva får vara med och bestämma innehållet och de får lyfta sina tankar och idéer men att det arbetssättet ofta tar för mycket tid i anspråk.

Jag har också laddat ner appen "Skolstil" och skulle vilja testa den med någon/några elever som är eller nyss har varit analfabeter. Jag tror att den kan ha poänger när man börjar träna på att läsa ihop. Sedan är betoningen inte alltid rätt så enkel- och dubbelteckning kan nog bli fel men det går ju att fixa till i efterhand. Här kan ni läsa mer om den: http://www.skolappar.nu/skolstil/  
Jag får återkomma när jag har testat den lite mer.

/SFI-läraren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar