9 nov. 2012

Spelkursen

Nu är jag tillbaka efter introduktionen på min nya kurs som handlar om spel och lärande.
Vi har fått några bra länkar och klipp som jag tänkte dela med er.

Det första är ett klipp från ett TED-talk av en kvinna som heter Jane McGonigal. Hon har utvecklat olika typer av spel som förhoppningsvis ska hjälpa till att rädda världen.





Sedan har vi även fått ett länktips med mängder av olika filmer som behandlar spel och lärande på olika sätt:
http://edudemic.com/2012/09/the-50-best-videos-for-teachers-interested-in-gamification/

Läs gärna mer på min kursledares blogg: http://spelvetenskap.blogspot.se/

Under lunchrasten kom vi in på en intressant diskussion om spel och om tidsvinst. En kurskamrat berättade att han nu kunde mängder om länder runt Stilla Havet m.m. men tyckte att det var lite jobbigt att tänka på hur många timmar han lagt ner på att spela. Frågan vi ställer oss nu är om det verkligen är effektivare att spela något för att lära sig istället för "vanlig" undervisning.  Vi tror att det beror mycket på vilken typ av spel, situation och så.

På eftermiddagen spelade vi ett spel som kallades "Harvest" tror jag. Det gick ut på att man skulle fiska ur ett gemensamt "hav". Alla fick skriva hur många fiskar de ville ha på en lapp och om det fanns fisk så fick vi, annars inte. Tyvärr tog fisken slut ganska fort, för vi blev giriga. Det var ett intressant spel för att tänka på hur gemensamma resurser används.

Vi spelade också ett spel som heter Memoir 44. Det finns både som brädspel och online, men vi testade brädspelet. I spelet är man de allierade och axelmakterna mot varandra. Jag fick vara de allierade och hade ett litet övertag i matchen, för jag hade fler trupper. Det gick ganska bra, men var lite svårt i början med reglerna. Till spelet fanns en bok med olika slag som man kunde ställa upp och spela.
 
 Det ska bli spännande att se vart det tar vägen.  =)
/Sfilararen





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar