3 jan. 2012

Nytt år - nya möjligheter

Nu har jag inte skrivit något inlägg på evigheter. Men nu är det nytt år så jag tar nya tag.
Igår var min första arbetsdag och både jag och eleverna var lite yrvakna. Datorerna var på laddning efter juluppehållet så vi sysselsatte oss med annat.
I julklapp fick jag en iPad (min bästa julklapp någonsin tror jag) och idag var första dagen som den fick följa med mig till jobbet. Min idé var att jag ville testa att se om SFI-eleverna kunde spela Wordfeud. Och ja, det kunde de! Det blev en jättebra start på dagen när de var tvungna att tänka ut och stava orden på tavlan. De fick titta på iPad-skärmen genom projektorn. Använde en sådan här kabel:
http://store.apple.com/se/product/MC552ZM/B?fnode=MTc0MjU4NjE
Eleverna fick tänka ut ord tillsammans, så skrev vi upp alla på tavlan. Sedan fick de räkna ut poängen för de olika orden och välja tillsammans vilket de skulle lägga. Det fungerade jättebra och de tyckte att det var roligt.
Återkommer när jag har testat mer.
/Sfilararen

1 kommentar:

  1. Kul och lärorikt!! Det ska jag testa när jag träffar mina elever också.
    Måste bara få tag på en iPad.
    Tack för tipset!

    Samuelssonbodil/bodils WF

    SvaraRadera