12 juni 2012

När det lider mot juli

Hej!

Under onsdag och torsdag denna vecka ska vi arbeta med nya kursplaner och betygskriterier inför övergången till Vux 12. Det ska bli intressant. Jag hoppas på bra diskussioner.

Förra veckan var sista dagen på min kurs på universitetet. Kursen handlade om literacy, och hur det har förändrats i och med ny teknik. Förut räckte det att kunna läsa och skriva och förstå en text. Men nu måste man kunna läsa texter på internet, förstå hur länkar fungera, veta hur man lägger till bilder med mera. Det har även blivit viktigare att själv kunna skapa eget material; att kunna filma och lägga upp på ex. Youtube,skriva blogginlägg, twittra med mera. Det ställer nya krav på medborgare som vill vara aktiva i samhällsdebatten. För att en demokrati ska fungera måste så många som möjligt kunna producera och ta del av text/film/bilder osv. osv.
För mig som arbetar med invandrare är det en stor utmaning eftersom medborgare i olika länder har olika stor möjlighet att lära sig arbeta med en dator. De allra flest kan lite, (typ kolla mejlen och vara på Facebook) men det finns också några som nästan aldrig suttit vid en dator.
Boken som vi läste hette "Handbook of research on new literacies" och är skriven av Coiro m.fl. Det är en bok som finns i storpocket på 1400 sidor. Jag rekommenderar att man kanske istället börjar med att googla på begreppen "information literacy", "media literacy", "multimedia literacy" "multiliteracies" och sedan kanske söker upp något bibliotek som har den om man känner att man vill fördjupa sig. Boken är indelad i delar så den första tar upp ovanstående begrepp medan man i del två går mer in på specifika saker ex. blogg, spel, andraspråksinlärning, chatt m.m.
I literacykursen blev det också ett avbrott med Remix Culture. Jag har delat en del länkar som diskuterades på Twitter men jag kanske kan återkomma med ett mer strukturerat inlägg här senare.



Sen sist har jag också sett en till av RSA Animates filmer.
Sett att flera personer på Twitter har skickat runt den.
Den heter "The power of networks". Ni kan se den här:







 /Sfilararen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar