27 mars 2013

Nu är snart påsken här...

... och överallt ser jag spåren av olika typer av literacy. Främst av den typen när det inte fungerar. Det finns olika teorier kring literacy och vilka typer av literacy som är viktiga att prata om egentligen. När jag säger literacy nu så menar jag literacy i ett vidare begrepp som inbegriper IT i olika former.

Det kan handla om att kunna beställa biljetter, betala räkningar via internetbanken eller skicka efter kläder via nätet. Det är också en typ av literacy. Något som man måste lära sig. Några personer har vistats på tillräckligt många sidor och ställts inför problem och lärt sig olika strategier för att ta sig fram i ett informationslandskap som ständigt skiftar. Några får problem när en knapp har bytt plats för då faller hela instruktionslappen man har skrivit. Man är olika helt enkelt och man är olika bra på olika saker.

När man möter personer som vägrar IT så är det alltid spännande. Man ställer motfrågan; Kan man vägra IT längre? Jag vet inte. Jag tror att det blir allt svårare i alla fall. Det är något som oroar mig. För vi är inte alla lika. Och får vi frågan så tror jag att de allra flesta skulle välja att prata med en riktig människa istället för att beskriva "problemet" på ett sätt så att datorrösten på andra sidan luren förstår och skickar en vidare. Det handlar i mångt och mycket om tillgänglighet. Men också om att bygga ett samhälle där det är accepterat att man är olika. Nu skapar vi ett samhälle där man mer och mer blir beroende av andra människor för att klara sin vardag. Man kan knappt gå på bio själv fast man har lyckats leva ett helt arbetsliv utan någon hjälp över huvud taget. Jag tycker att det är intressant att se vad det gör med människor. Vem som får makt. Vem som blir viktig.

I veckan såg jag den här filmen:
http://urplay.se/Produkter/171969-De-bortkopplade
Den heter "De bortkopplade" och handlar om de som inte kan eller vill använda sig av IT. Jag tycker att de framför många intressanta saker. Om ni har tid så tycker jag att ni ska se den. För när man pratar om IT så känns det som att det oftast läggs en värdering i att inte kunna använda en dator. Men det finns som alltid en mängd förklaringar till varför man inte gör det. Man måste känna att det finns ett syfte, att det är gott nog att försöka och att det finns hjälp att få om man vill lära sig. I den digitala agendan som regeringskansliet gett ut står det att alla de som vill ska kunna lära sig att använda sig av datorer. Frågan jag ställer mig är bara hur. Nu ligger en stor del av ansvaret på skolan, men även på biblioteken och anhöriga. Det tas även lokala initiativ. Frågan är om det räcker. Vad tycker ni?

Sedan vill jag dela en bloggografi som jag såg för längesedan men som jag ständigt finner tankar att komma tillbaka till i samtal jag har i vardagen.
http://urplay.se/Produkter/171299-Connected-en-sjalvbloggografi-om-karlek-dod-och-teknologi
Det är en kvinna som presenterar sin döende fars tankar kring hjärnan och hon berättar och visualiserar. Den är något osammanhängande både innan och efter man har sett den men den är absolut tänkvärd.

Glad Påsk!
/SFI-läraren

6 mars 2013

Bedömning i elevens tjänst

Har ni inte sett det än så tycker jag att ni ska ta er tid att titta på Anne-Marie Körlings föreläsning "Bedömning i elevens tjänst".





  

Klippet från frågestunden:



/sfilararen

5 mars 2013

Studiedagar - fortsättningen


I dag var jag på en föreläsning om NPF - neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Det var jätteintressant. Ni kan läsa lite info om den här: http://www.desperado.se/index-fdaf.html  
 Det var mycket information men det presenterades på ett väldigt bra sätt med sånginslag och filmklipp och så. Det gav en en tankeställare sådär som en bra föreläsning ska göra.

Att få fokusera på bara en sak och tänka runt det kan ibland vara väldigt bra. Men det kan också kännas jobbigt om det inte ger så mycket. Lyssnade på kvinnor på bussen i går på väg hem som sa "hur ska vi kunna använda detta?" om sin fortbildning de varit på. För det är det som blir så tråkigt när man ÄNTLIGEN får tid att sitta ner och bara fokusera på en sak om den saken inte känns som om den kommer att kunna appliceras i den egna verksamheten. För oss var det inte så idag. Det var många konkreta tips. Men jag tänker på de här studiedagarna ibland och minns särskilt en bok som fick mig att tänka till under min utbildning. Den heter "Perspektiv på skolutveckling" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144040865. I den fick man höra berättelser ifrån och upplevelser av fortbildning på olika sätt. Många saker som lyfts i boken är också sådana som man hör när man pratar med folk. Allt för många fortbildningsdagar skapas när chefen bestämmer innehållet och lärarna får hänga på. Boken lyfter att fortbildning kan bli bättre när lärarna själva får vara med och bestämma innehållet och de får lyfta sina tankar och idéer men att det arbetssättet ofta tar för mycket tid i anspråk.

Jag har också laddat ner appen "Skolstil" och skulle vilja testa den med någon/några elever som är eller nyss har varit analfabeter. Jag tror att den kan ha poänger när man börjar träna på att läsa ihop. Sedan är betoningen inte alltid rätt så enkel- och dubbelteckning kan nog bli fel men det går ju att fixa till i efterhand. Här kan ni läsa mer om den: http://www.skolappar.nu/skolstil/  
Jag får återkomma när jag har testat den lite mer.

/SFI-läraren

Studiedagar och annat

Hej!

Nu var det ett tag sedan igen. Har skrivit ett inlägg i debatten om SFI men håller på det ett tag till. Så svårt att säga saker utan att säga för mycket och helst ska man ju ha några slags bevis som backar upp det man säger... =)

 Ni kanske undrar vad jag har gjort. Det undrar jag lite också. Jag har iallafall läst mycket. Håller ju på att skriva en D-uppsats. Ett äventyr kan man säga. Frågar folk ibland vad som är skillnaden mellan en C-uppsats och en D-uppsats. Alla svarar olika. Någon säger att de är likadana. Någon säger att en D-uppsats är större. Någon säger att en D-uppsats måste innehålla fler engelskspråkiga källor. Någon säger att den måste vara bättre. Jag vet inte. Jag skriver på och ser var jag hamnar. Det går iallafall avsevärt bättre att skriva den här gången. Har en lugn handledare. Det är verkligen A och O. Första uppsatsen skrevs med handledare som var långt ifrån konstruktiv. Hon sa att det jag skrivit var dåligt. När jag undrade vad som var dåligt så svarade hon inget. Det är alltid intressant. Så svårt att veta vad man ska fixa då...

Uppsatsen ska handla om literacy iallafall. Några av er som följer mig på Twitter har sett att jag läser om "Handbook of research on new literacies" av Coiro, Knobel, Lankshear och Leu. Den innehåller en introduktion till vad litteracitet idag är och ger genom en mängd kapitel exempel på hur forskning kring new literacies sett ut, vilka typer av literacy man pratar om idag och en hel massa annat. Ju mer man läser desto mer inser man att väldigt mycket i livet handlar om literacy i den vidare tolkningen. I Sverige förutsätter man att människor har en ganska hög grundkunskap när det gäller IT men som med så mycket annat handlar det ofta om förutsättning, intresse och möjligheter.

Vi har också haft studiedagar. Äntligen! Man behöver verkligen någon/några dagar för att bara samla sig, blicka bakåt och sedan se framåt. Testar nu att samplanera i Google Docs med lärare som jag delar grupp med. Är noga med att inte skriva några namn på eleverna men känner att det finns ett behov av att skriva ner lite och berätta vad man har gjort, och tänker att göra. Vi har försökt att ha bestämda tider där vi träffas men det händer mycket på en dag och det är inte säkert att just den tiden vi bokat är den tiden som man är redo att ta in mer information. Jag hoppas att det kommer underlätta arbetet och göra att alla kan tillgodogöra sig den informationen de vill ha på sin egen tid. Vi får se hur det går. Kan ju gå helt åt skogen med. =) Man vet aldrig!

Fick lite panik förra veckan med när både webbövningar och mp3-filer helt plötsligt var borta från Natur och Kulturs hemsida, men nu verkar det som om det mesta är tillbaks. Försöker länka mycket ut från lärplattformen och en del av innehållet har gått till deras sida. Det blev en bra tankeställare. Man hamnar i sådana andra situationer när man arbetar med digitalt material. Om man har en bok så kan den ju inte helt plötsligt försvinnna. Typ gå upp i rök. Men det kan en hemsida. Det jobbiga är ju då om man lagt ner mycket arbete och använder den sidan mycket. Jag tror att det är en av anledningarna till att stödet för de stängda systemen ändå lever kvar. Då kan man på ett annat sätt kontrollera vilket innehåll som finns tillgängligt för eleverna och beroende på arbetssätt även styra hur stor del av ens innehåll som vilar på att andra hemsidor och tjänster fungerar.

Ni har kanske sett mig i Lärarnas Tidning med. Fick svara på frågor om SFI. Det tycks som sagt en väldig massa om SFI. Tyvärr allt för ofta av människor som inte är insatta i frågan. När jag har läst för uppsatsen fick jag tips om en bok som heter "Svenska för invandrare - brygga eller gräns?" och insåg att det är en problematik som SFI nog har levt med ganska länge. Samhället förändras. Politiken också. Kring många frågor. Har inte läst hela men tycker att den är väl värd att kolla in om man vill få SFI i ett historiskt sammanhang. Minns inte att jag läste något om SFI så specifikt under min utbildning och är glad att få in min gärning i ett sammanhang."Arbetslinjen" har ju varit ett ledord sedan jag började arbeta och det är intressant att se hur det går trender i SFI.

Jag hoppas jag får skrivit av mig snart igen. Lämnar er med en tanke som jag tycker är talande för vårt jobb. När jag sa till min mamma att jag ville bli lärare så ifrågasatte hon om det verkligen var så klokt. Hon har arbetat i butik innan hon blev lärare. Hon sa att det är sådan skillnad på jobb. Som lärare är du aldrig helt ledig. Du kan börja jobba när som helst, när du minst anar det. I duschen, på semestern, under släktkalaset. När du jobbar i butik är du oftast klar när du går hem. Finns jobb som är sådana. Och då kan man släppa det. Man är klar. För man kan ju inte sitta i soffan hemma en lördag kväll och slå in varor...

/SFI-läraren